Meest gestelde vragen

  • »

    Wanneer kan ik op bezoek komen?

    De  algemene bezoektijden zijn: 

    maandag t/m vrijdag: 14:30 - 15:15 uur
    18:30 - 20:00 uur
    weekend en feestdagen: 14:30 - 16:00 uur
    18:30 - 20:00 uur

    Het maximaal aantal bezoekers per patiënt is twee personen. Uiteraard is afwisselen toegestaan.
    Voor het plannen van uw bezoek kunt u eventueel gebruik maken van www.ziekenhuisplanner.nl

    Let op! De volgende afdelingen hebben andere bezoektijden:

    Afdelingen CC en IC:
    Op deze afdeling is dagelijks bezoek mogelijk. Alleen naaste familieleden mogen deze patiënten bezoeken. 

    's ochtends: 11:00 - 11:30 uur
    's middags: 14:30 - 15:00 uur
    's avonds CC: 18:30 - 19:15 uur
    's avonds IC: 18:30 - 19:00 uur


    Afdeling F3 kindergeneeskunde:

    Ouders of verzorgers kunnen hun kinderen de hele dag bezoeken.
    Voor anderen geldt:

    zuigelingenunit: 10:30 - 11:00 uur
    14:30 - 16:00 uur
    18:30 - 20:00 uur
    boxen en kamers: 14:30 - 19:30 uur


    Afdeling F4 verloskunde/gynaecologie:

    maandag t/m zondag: 10:00 - 13:00 uur
    14:30 - 20:00 uur
    partner en kinderen: 9:00 - 13:00 uur
    14:30 - 22:00 uur


    Afdeling PAAZ:

    maandag t/m vrijdag: 18:30 - 20:00 uur
    weekend en feestdagen: 14:00 - 16:00 uur
    18:30 - 20:00 uur

    Tijdens de nachtelijke uren is de hoofdingang van het Lievensberg ziekenhuis gesloten. Patiënten en bezoekers kunnen zich tussen 23.30 uur en 6.00 uur melden bij de balie van de Spoedeisende hulp en Huisartsenpost aan de Van Swietenlaan.  

  • »

    Ik wil een patiënt een kaartje sturen.

    Wie in het ziekenhuis is opgenomen krijgt meestal graag een kaartje of bezoek. Het is een welkom contact met de buitenwereld. 
    De post wordt dagelijks op alle afdelingen bezorgd.

    Een brief of kaart aan een patiënt moet als volgt geadresseerd zijn:  

    Naam
    Afdeling en kamernummer
    Lievensberg ziekenhuis
    Postbus  135
    4600 AC  Bergen op Zoom

  • »

    Waar kan ik parkeren bij het ziekenhuis?

    U kunt parkeren op het parkeerterrein aan het Boerhaaveplein of het parkeerterrein achter het ziekenhuis.

    Het parkeertarief bedraagt € 1,- per uur met een maximum van € 3,- per dag. Dit tarief geldt van maandagochtend 06.00 uur tot vrijdagavond 23.30 uur. Buiten deze tijden is het parkeren gratis. Betaalautomaten vindt u bij de hoofdingang, de ingang van de polikliniek en in de parkeergarage achter het ziekenhuis.

    De opritten bij de hoofdingang en de ingang van de polikliniek moeten vrij blijven voor noodgevallen en de brandweer. De opritten mogen alleen gebruikt worden voor het in- en uit- laten stappen van patiënten. Parkeren is hier niet toegestaan.

    Meer informatie over de bereikbaarheid van het Lievensberg ziekenhuis vindt u bij 'Route en parkeren.'

  • »

    Mag ik mijn hond meenemen?

    Met uitzondering van hulphonden zijn (huis)dieren niet toegestaan in het Lievensberg ziekenhuis.
     
    Hulphonden:
    Komt u voor een bezoek aan de polikliniek en bent u afhankelijk van een hulphond? Dan kunt u deze meenemen. Meldt dit vooraf telefonisch aan de betreffende polikliniek. Uw hulphond is toegestaan in de spreekkamer. In de onderzoeks- en behandelkamer is uw hulphond niet toegestaan. Uw hulphond moet ontwormd zijn en behandeld zijn tegen vlooien.

    Bezoek met hulphond: 
    Bent u opgenomen en wilt u bezoek ontvangen van iemand die afhankelijk is van zijn of haar hulphond? Dan moet u vooraf overleggen met de verpleegkundige of het bezoek op dat moment mogelijk is.

  • »

    Mag ik roken in het ziekenhuis?

    In het Lievensberg ziekenhuis geldt een rookverbod. Dit betekent dat nergens gerookt mag worden, behalve op plaatsen die zijn aangeduid met een blauwe sticker. Op de begane grond naast de grote liften vindt u een rookruimte. Deze geeft toegang tot een buitenterras waar ook gerookt mag worden.

  • »

    Ik zoek het telefoonnummer van de polikliniek.

    Bij het secretariaat van de polikliniek kunt u terecht met uw vragen over een behandeling of afspraak. Hier kunt u ook terecht als u een afspraak wilt verzetten.

    Het telefoonnummer van de polikliniek waar u behandeld wordt, vindt u in de folder: Bezoektijden en medisch specialisten.

  • »

    Ik word opgenomen. Met wie lig ik op de kamer?

    In het Lievensberg ziekenhuis is 'gemengd verplegen' algemeen ingevoerd. Dit betekent dat vrouwen en mannen op dezelfde kamer worden verpleegd. Deze verpleegvorm wordt in vele ziekenhuizen toegepast om de opnamecapaciteit van de afdelingen te vergroten. De enige uitzondering hierop in het Lievensberg ziekenhuis is de PAAZ (Psychiatrische Afdeling Algemeen Ziekenhuis), waar vrouwen en mannen apart verpleegd worden.

    Dit betekent voor u, als patiënt, dat u kunt worden opgenomen op een kamer waar zowel mannen als vrouwen liggen. Er wordt zorgvuldig omgegaan met de privacy van de patiënt.

    Als u bezwaar heeft tegen 'gemengd verplegen' kunt u dit kenbaar maken bij de afdeling opname of bij de verpleegkundigen op de afdeling waar u verpleegd wordt.
    Bureau Opname is bereikbaar via telefoonnummer: 0164 - 278 235.

  • »

    Ik heb een idee of compliment.

    Bent u tevreden over het Lievensberg ziekenhuis of wilt u graag een idee met ons delen? Met ons online reactieformulier kunt u uw mening of idee aan ons doorgeven.

    Klik op onderstaande button voor het formulier. 

    Het formulier komt rechtstreeks bij het Patienten Service Bureau terecht. Een medewerker van het Patiënten Service Bureau neemt - als u heeft aangegeven dat u dat wilt - telefonisch contact met u op. Hij of zij zorgt ook dat uw mening of idee terecht komt bij het hoofd van de afdeling die u noemt.
    Met anonieme berichten doen we niets. Uw privé-gegevens worden uiteraard vertrouwelijk behandeld.

  • »

    Waar kan ik een klacht indienen?

    Bent u niet tevreden over het Lievensberg ziekenhuis of heeft u suggesties ter verbetering? Met ons online reactieformulier kunt u uw mening of suggestie aan ons doorgeven.

    Klik op onderstaande button voor het formulier. 

    Het formulier komt rechtstreeks bij het Patienten Service Bureau terecht. Een medewerker van het Patiënten Service Bureau neemt - als u heeft aangegeven dat u dat wilt - telefonisch contact met u op. Hij of zij zorgt ook dat uw mening of idee terecht komt bij het hoofd van de afdeling die u noemt.
    Met anonieme berichten doen we niets. Uw privé-gegevens worden uiteraard vertrouwelijk behandeld.

  • »

    Wat houdt het 'Comfortpakket' in?

    Niemand ligt graag in het ziekenhuis, zeker niet voor een aantal dagen. Uiteraard zien wij toe op een zo spoedig mogelijk herstel. Wij willen er ook voor zorgen dat uw verblijf in het Lievensberg toch zo aangenaam mogelijk verloopt. Daarom bieden wij het Comfortpakket aan.

    Het Comfortpakket bestaat uit de volgende faciliteiten: 
    -         1-persoonskamer, 
    -         keuze luxe-maaltijd + wijn, 
    -         ochtendkrant (keuze uit BN/De Stem, AD, De Telegraaf), 
    -         gratis TV, telefoon inclusief telefoonkosten binnenland, 
    -         doorlopend bezoek aan wie koffie/thee wordt aangeboden, 
    -         onbeperkt gratis mee-eten partner, 
    -         koelkastje gevuld met frisdrank.  

    Het Comfortpakket wordt aangeboden voor een prijs van € 100,-- per dag. Als er geen 1-persoonskamer beschikbaar is (patiënten met medische indicatie hebben voorrang) wordt het Comfortproduct niet in rekening gebracht. De overige faciliteiten worden dan ook niet aangeboden. 

    Het Comfortpakket is voor de meeste afdelingen beschikbaar, maar niet voor allemaal. Informeer hiernaar bij Bureau Opname. Ook voor andere vragen over het Comfortpakket kunt u bij Bureau Opname terecht.

     

  • »

    Mijn gegevens zijn gewijzigd. Hoe kan ik dit doorgeven?

    Als uw gegevens gewijzigd zijn kunt u dit doorgeven aan de receptie van de Polikliniek.

    Tijdens kantooruren kunt u telefonisch contact opnemen via:
    telefoonnummer: 0164 - 278 350

    Het is natuurlijk ook mogelijk om per e-mail contact op te nemen met de receptie van de Polikliniek. Dit kan via:
    e-mail: poli_receptie@lievensberg.nl

  • »

    Ik wil brochures / folders aanvragen. Hoe doe ik dat?

    Brochures en folders kunt u aanvragen via het Patiënten Service Bureau.
    U kunt daarvoor contact opnemen via e-mail: psb@lievensberg.nl

    Het is ook mogelijk om de brochures en folders via deze website te downloaden. U kunt daarvoor kijken in het overzicht van onze folders.

  • »

    Kan ik mijn patiëntendossier inzien?

    Uw hulpverlener is verplicht een dossier bij te houden met daarin alle gegevens die betrekking hebben op uw behandeling. U heeft recht op inzage van dit dossier, met uitzondering van de gegevens die niet over uzelf gaan. U kunt hier meer informatie over vragen bij de verpleegkundige of bij de secretaresse van uw medisch specialist.

    Indien u een kopie wenst (van een gedeelte) van uw dossier, mag hiervoor een bedrag in rekening worden gebracht.

  • »

    Waar kan ik de cliëntenraad vinden?

    Heeft u tijdens uw verblijf in het Lievensberg ziekenhuis iets opgemerkt waarvan u denkt dat het beter zou kunnen? Iets in het algemeen belang van de patiënten van het ziekenhuis? Dan kunt u contact opnemen met de Cliëntenraad. De cliëntenraad bestaat uit vrijwilligers die de zorg een warm hart toedragen. Zij proberen uw belangen als cliënt van het ziekenhuis zo goed mogelijk te behartigen.

    Als u contact wilt met de cliëntenraad, kan dit via de ambtelijk secretaris:
    telefoonnummer: 0164 - 278 668
    e-mail: clientenraad@lievensberg.nl

    Uiteraard is het ook mogelijk om per post in contact te komen met de cliëntenraad. Richt uw brief dan aan:

    Cliëntenraad Lievensberg ziekenhuis,
    Postbus 135
    4600 AC Bergen op Zoom.

  • »

    Waar vind ik de huisartsenpost?

    De huisartsenpost is gevestigd achter het ziekenhuis, bij de Spoedeisende Hulp (SEH) aan de van Swietenlaan.

    Heeft u buiten kantooruren of in het weekend met spoed een huisarts nodig? Neem dan eerst telefonisch contact op met de huisartenpost.
    tel: 0164 - 273 855

    Een doktersassistente beantwoordt de telefoon en vraagt naar uw klachten en hulpvraag.
    Gebruikt u medicijnen? Zorg er dan voor dat u de naam van het medicijn, de sterkte en de dosering bij de hand hebt. Na het gesprek adviseert de dokterassistente over wat u kunt doen.

    Als de dokterassistente u vraagt naar de huisartsenpost te komen, vergeet dan niet uw identiteitsbewijs mee te nemen!

  • »

    Ik wil een afspraak maken. Hoe doe ik dat?

    Wanneer u door een dokter, specialist of huisarts bent doorverwezen, wordt er voor u automatisch een afspraak gepland. U ontvangt per post een brief met daarin de datum en het tijdstip dat u verwacht wordt.

    Uiteraard kan het voorkomen dat die datum en tijd u niet schikt. U kunt dan contact opnemen met het secretariaat van uw medisch specialist om uw afspraak te verzetten.

    De secretariaten zijn bereikbaar op werkdagen tussen 8:00 en 17:00 uur. Houdt u er rekening mee dat het secretariaat van een medisch specialist tussen 12:30 uur en 13:30 uur gesloten kan zijn.

    Om een afspraak te maken belt u de secretaresse van uw medisch specialist. Voor het juiste telefoonnummer kunt u kijken in het telefoonboek onder 'Lievensberg ziekenhuis' of in de folder 'Bezoektijden en medisch specialisten'.

    Het is ook mogelijk om eerst te bellen naar het centrale nummer van het ziekenhuis:
    0164 - 278 000
    U kunt dan vragen om doorverbonden te worden naar de secretaresse van de medisch specialist waar u een afspraak bij wilt maken.

  • »

    Ik ben verhinderd voor een afspraak. Wat moet ik nu doen?

    Als u verhinderd bent voor een afspraak, belt u dan met de secretaresse van de medisch specialist bij wie u een afspraak had.

    U kunt het centrale nummer van het Lievensberg ziekenhuis bellen en vragen naar de secretaresse van de medisch specialist waar u een afspraak bij had.
    0164 - 278 000

    Het is ook mogelijk de secretaresse van uw medisch specialist rechtstreeks te bellen. Voor het juiste telefoonnummer kunt u kijken in het telefoonboek onder 'Lievensberg ziekenhuis' of in de folder 'Bezoektijden en medisch specialisten'.

  • »

    Wat wordt bedoeld met een 'geldig legitimatiebewijs'?

    Bij een bezoek aan de polikliniek of een opname in het ziekenhuis wordt u gevraagd naar uw legitimatiebewijs. Het is verplicht u te legitimeren met een geldig legitimatiebewijs. U kunt zich legitimeren met onderstaande documenten:

    • Nationaal paspoort / identiteitsbewijsbewijs,
    • Een geldig rijbewijs,
    • Diplomatiek paspoort,
    • Dienstpaspoort,
    • Reisdocument voor vreemdelingen,
    • Reisdocument voor vluchtelingen,
    • Nooddocument,
    • Een document waarover een vreemdeling als gevolg van de vreemdelingenwet 2000 beschikt ter vaststelling van identiteit, nationaliteit en verblijfsrechtelijke positie.
  • »

    Waar en wanneer kan ik bloed laten prikken?

    U kunt bloed laten prikken in de prikkamer in het Lievensberg ziekenhuis. Hiervoor kunt u zich melden aan de balie van de polikliniek. De prikkamer is geopend op maandag tot en met vrijdag tussen 8.00 en 17.00 uur.

    Polikliniek Steenbergen
    Het is ook mogelijk bloed te laten prikken in de buitenpolikliniek te Steenbergen. U kunt hier op maandag tot en met vrijdag tussen 11.00 en 17.00 uur bloed laten prikken. De prikpost van het SHL is hier ook gevestigd. Hier kunt u op werkdagen tussen 8.30 en 11.00 uur terecht. Houdt u er rekening mee dat niet alle bloedtesten in de buitenpolikliniek geprikt kunnen worden. De assistente van de polikliniek zal dit vooraf met u bespreken. De polikliniek is gevestigd bij verpleeghuis De Lindenburgh.

    Polikliniek Steenbergen
    Lindenburghlaan 7
    4651 TM Steenbergen
    tel: 0167 - 569582

    Prikpost De Grebbe
    De prikpost van het Lievensberg ziekenhuis in Medisch Centrum De Grebbe, Diepenbrocklaan 28 in Bergen op Zoom,  is geopend van 7.45  tot 11.00 en van 14.00 tot 16.00 uur.

  • »

    Waar en wanneer kan ik röntgenfoto's laten maken?

    Voor het maken van röntgenfoto's heeft u een doorverwijzing van een dokter (specialist of huisarts) en eventueel een afspraak nodig.
    Met deze doorverwijzing kunt u zich melden bij de polikliniek van het Lievensberg ziekenhuis. De polikliniek is geopend op maandag tot en met vrijdag van 8:00 tot 17:00 uur.

    Het is ook mogelijk röntgenfoto's te laten maken bij de buitenpolikliniek te Steenbergen. 
    Bij de buitenpolikliniek kunt u alleen terecht voor het maken van röntgenfoto's. Voor meer geavanceerde onderzoeken zoals een CT-scan, mammografie of MRI wordt u doorverwezen naar het Lievensberg ziekenhuis. 
    Er is maar 1 laborante werkzaam in de buitenpolikliniek. Het is mogelijk dat bij drukte de wachttijden wat langer zijn. We vragen hiervoor uw begrip.

    De polikliniek Steenbergen is op maandag tot en met vrijdag van 8:30 tot 17:00 uur geopend. De polikliniek is gevestigd in verpleeghuis De Lindenburgh.

    Polikliniek Steenbergen
    Lindenburghlaan 7
    4651 TM Steenbergen

    tel: 0167 - 569582

  • »

    Waar kan ik de betaalautomaten vinden als ik parkeer bij het ziekenhuis?

    De betaalautomaten voor het parkeren zijn te vinden bij de hoofdingang van het ziekenhuis, bij de hoofdingang van de polikliniek en in de parkeergarage achter het ziekenhuis.

  • »

    Ik heb een rolstoel of rollator nodig. Waar kan ik deze vinden?

    Rolstoelen en rollators vindt u bij de hoofdingang van het ziekenhuis en bij de hoofdingang van de polikliniek.

  • »

    Kan ik gebruik maken van Wifi?

    Ja, u kunt gratis gebruik maken van het WiFi-netwerk van het Lievensberg ziekenhuis. 

  • »

    Mag ik mijn mobiele telefoon gebruiken in het ziekenhuis?

    Het is op de meeste afdelingen toegestaan om een mobiele telefoon te gebruiken. Op plaatsen waar gevoelige, medische apparaten staan kan dat niet. Dit komt omdat sommige telefoons bepaalde apparatuur kunnen verstoren. Dit wordt aangegeven door stickers.

     

    Groene sticker? Het gebruik van een mobiele telefoon is toegestaan.

    Rode sticker? Mobiel bellen is hier niet toegestaan.

  • »

    Worden de kosten van mijn behandeling altijd vergoed?

    Gaat u binnenkort naar het ziekenhuis? Kijkt u dan eerst op de website van uw zorgverzekeraar met welke ziekenhuizen uw zorgverzekeraar een contract heeft afgesloten. Kijk ook in uw polisvoorwaarden of de kosten van uw behandeling worden vergoed. Wanneer u er niet helemaal uitkomt, of twijfelt over met welke ziekenhuizen uw zorgverzekeraar een contract heeft afgesloten, schroom dan niet om contact op te nemen met uw zorgverzekeraar.

  • »

    Wat betaal ik in 2014 aan het verplicht eigen risico?

    De meeste zorg die het ziekenhuis verleent, valt onder de basisverzekering. Deze zorg wordt vergoed door de zorgverzekeraar, mits u zorg afneemt bij een ziekenhuis dat een contract heeft met uw zorgverzekeraar.  Het ziekenhuis dient de rekening rechtstreeks in bij uw zorgverzekeraar.  U betaalt altijd eerst een eigen risico. Het eigen risico is verplicht voor iedereen van 18 jaar en ouder. Het verplicht eigen risico gaat in op de dag dat u 18 jaar wordt. Dit betekent dat u in een kalenderjaar altijd de eerste 360 euro aan zorgkosten die onder de basisverzekering vallen, zelf moet betalen. Naast dit verplichte eigen risico kan het zijn dat u een vrijwillig eigen risico betaalt. Dit heeft u dan zelf afgesproken met uw zorgverzekeraar. Het vrijwillige eigen risico is maximaal €860,-.

  • »

    Ik ben niet aanvullend verzekerd, wat betaal ik zelf?

    Sommige ziekenhuiszorg valt niet (helemaal) onder de basisverzekering. Dat betekent dat u (een deel van) de rekening zelf moet betalen. U kunt zich hiervoor aanvullend verzekeren. Of uw behandeling uit de aanvullende verzekering wordt vergoed, hangt af van de verzekeringsvoorwaarden. Lees daarom de overeenkomst met uw zorgverzekeraar goed door om te weten of u een beroep kunt doen op de aanvullende verzekering. Heeft u geen aanvullende verzekering? Dan moet u de kosten voor ziekenhuiszorg die niet onder de basisverzekering vallen, volledig zelf betalen. Het ziekenhuis stuurt deze rekening rechtstreeks naar u toe.

  • »

    Mijn zorgverzekeraar heeft geen contract met het ziekenhuis afgesloten. Wat nu?

    Als uw ziekenhuis geen contract heeft met uw zorgverzekeraar, dan zal u een deel van de kosten zelf moeten betalen. Het ziekenhuis brengt dan de zogenaamde passantenprijs in rekening, aan u als patiënt of aan de zorgverzekeraar. Deze passantenprijzen kunt u vinden op de website van het ziekenhuis. Door goede afspraken met de zorgverzekeraar te maken, proberen ziekenhuizen te voorkomen dat u zelf de rekening van het ziekenhuis ontvangt. U kunt ook overstappen op een zorgverzekeraar die wel een contract heeft met uw ziekenhuis. U kunt één maal per jaar van zorgverzekering veranderen. Uw bestaande verzekering moet u dan opzeggen vóór 1 januari. Vóór 1 februari daaropvolgend moet u een nieuwe zorgverzekering hebben afgesloten. Deze geldt dan met terugwerkende kracht vanaf 1 januari. 

  • »

    Kan ik direct een afspraak met een medisch specialist maken?

    U heeft een verwijzing voor specialistische zorg nodig als u wilt dat deze wordt vergoed door uw zorgverzekeraar. Heeft u geen geldige verwijsbrief als u in een ziekenhuis komt? Dan kan het zijn dat u de behandeling zelf moet betalen of dat u pas behandeld wordt als u de juiste verwijsbrief heeft. U bent hiervoor zelf verantwoordelijk. In de meeste gevallen krijgt u een verwijsbrief via de huisarts, maar ook andere zorgverleners of specialisten kunnen verwijzer zijn. Het is per zorgverzekeraar en polis verschillend wie als verwijzer wordt geaccepteerd. Een verwijsbrief is een jaar geldig. 

  • »

    Ik heb geen zorgverzekering.

    Iedereen die in Nederland woont of werkt, is wettelijk verplicht om zich te verzekeren tegen ziektekosten. Als u ondanks de wettelijke verplichting niet bent verzekerd, dan moet u alsnog een basisverzekering afsluiten. Doet u dit niet, dan moet u de volledige kosten van de behandeling zelf betalen. U betaalt dan meestal eerst een voorschot van de te verwachten kosten.

  • »

    Aan wie kan ik vragen of mijn behandeling wordt vergoed?

    Neem contact op met uw zorgverzekeraar als u wilt weten of uw behandeling wordt vergoed of als u vragen heeft over uw polisvoorwaarden. Bij het ziekenhuis kunt u informatie krijgen over de prijzen van een behandeling.

  • »

    Betaal ik zelf voor spoedeisende hulp?

    Bezoekt u de spoedeisende hulp van een ziekenhuis? Dan vallen de kosten onder uw eigen risico. Is de rekening hoger dan uw eigen risico, dan krijgt u die extra kosten vergoed, ook als uw zorgverzekeraar geen contract met het ziekenhuis heeft.
    Is uw situatie niet levensbedreigend, ga dan naar de huisarts of 's avonds, in het weekend of op feestdagen naar de huisartsenpost. De kosten voor een bezoek aan de huisartsenpost vallen onder uw basisverzekering en hiervoor hoeft u geen eigen risico te betalen. Als het nodig is, verwijst de huisarts u naar het ziekenhuis. In het Lievensberg ziekenhuis zijn de huisartsenpost en Spoedeisende hulp in hetzelfde gebouw gevestigd. 

  • »

    Ik ben tijdens mijn behandeling van zorgverzekeraar gewisseld. Wie krijgt de nota?

    Het ziekenhuis stuurt de rekening voor ziekenhuiszorg naar de zorgverzekeraar waar u op de startdatum van de behandeling verzekerd was. Die zorgverzekeraar krijgt dus de rekening, ook als u tijdens de behandeling overstapt naar een andere zorgverzekeraar.

  • »

    Hoe komen prijzen van ziekenhuisbehandelingen tot stand?

    Ziekenhuizen gebruiken Diagnose Behandel Combinaties (DBC’s) om de zorg in rekening te brengen. In een DBC is vastgelegd welke diagnose en behandeling bij uw zorgvraag horen. Er zijn ruim 4500 DBC’s met elk een eigen prijs. Uw totale behandeling (van het eerste consult bij de medisch specialist tot en met de laatste controle) kan uit meerdere DBC’s bestaan.
    Afhankelijk van de soort behandeling die u ondergaat - poliklinisch, dagbehandeling, opname en/of operatie - kan de prijs verschillen. Ook is de prijs afhankelijk van of er een aanvullend onderzoek (bijvoorbeeld een CT-scan) plaatsvindt.

  • »

    Wat kost mijn behandeling?

    De totale kosten van uw behandeling zijn meestal pas na afloop van die behandeling helder. Eerst moet duidelijk worden wat er aan de hand is en welke zorg u nodig heeft. Hiervoor is een eerste afspraak in het ziekenhuis nodig. Soms moet u ook onderzocht worden. Voor vragen hierover kunt u contact opnemen met het ziekenhuis. De prijzen van de meeste ziekenhuisbehandelingen zijn tot stand gekomen door onderhandelingen tussen uw zorgverzekeraar en het ziekenhuis.


    Uw zorgnota
    U kunt uw zorgnota of het declaratieoverzicht van uw zorgverzekeraar digitaal bekijken via de ‘mijn omgeving’ van uw zorgverzekeraar. Voor behandelingen die vanaf 1 juni 2014 starten, ziet u precies wat uw behandeling kost. In de zorgnota staat: de naam van het ziekenhuis, het specialisme, de consumentenomschrijving van de DBC’s, de kosten, de begin- en einddatum van een DBC en de zorgactiviteiten. Het ziekenhuis declareert voor uw behandeling een of meerdere DBC’s, afhankelijk van de duur van uw behandeling. De declaratie wordt naar de zorgverzekeraar gestuurd. De zorgverzekeraar controleert de declaratie van het ziekenhuis en verwerkt deze. Wanneer dit klaar is, ziet u de zorgnota in uw ‘mijn omgeving’ staan. Heeft u nog geen persoonlijke online account bij uw zorgverzekeraar? Via de website van uw zorgverzekeraar kunt u dit aanvragen.


    Meer weten?
    Neem contact op met uw zorgverzekeraar. De zorgverzekeraar kan u vertellen of uw behandeling
    wordt vergoed, wat uw polisvoorwaarden zijn en hoe uw zorgnota is opgebouwd. Wilt u weten hoeveel een behandeling gaat kosten? Neem dan contact op met het ziekenhuis voor een prijsindicatie. Op deze website vindt u ook meer informatie onder Prijzen & Verzekeringen.

  • »

    Wat kost mijn behandeling?

    De totale kosten van uw behandeling zijn meestal pas na afloop van die behandeling helder. Eerst moet duidelijk worden wat er aan de hand is en welke zorg u nodig heeft. Hiervoor is een eerste afspraak in het ziekenhuis nodig. Soms moet u ook onderzocht worden. Voor vragen hierover kunt u contact opnemen met het ziekenhuis. De prijzen van de meeste ziekenhuisbehandelingen zijn tot stand gekomen door onderhandelingen tussen uw zorgverzekeraar en het ziekenhuis.


    Uw zorgnota
    U kunt uw zorgnota of het declaratieoverzicht van uw zorgverzekeraar digitaal bekijken via de ‘mijn omgeving’ van uw zorgverzekeraar. Voor behandelingen die vanaf 1 juni 2014 starten, ziet u precies wat uw behandeling kost. In de zorgnota staat: de naam van het ziekenhuis, het specialisme, de consumentenomschrijving van de DBC’s, de kosten, de begin- en einddatum van een DBC en de zorgactiviteiten. Het ziekenhuis declareert voor uw behandeling een of meerdere DBC’s, afhankelijk van de duur van uw behandeling. De declaratie wordt naar de zorgverzekeraar gestuurd. De zorgverzekeraar controleert de declaratie van het ziekenhuis en verwerkt deze. Wanneer dit klaar is, ziet u de zorgnota in uw ‘mijn omgeving’ staan. Heeft u nog geen persoonlijke online account bij uw zorgverzekeraar? Via de website van uw zorgverzekeraar kunt u dit aanvragen.


    Meer weten?
    Neem contact op met uw zorgverzekeraar. De zorgverzekeraar kan u vertellen of uw behandeling
    wordt vergoed, wat uw polisvoorwaarden zijn en hoe uw zorgnota is opgebouwd. Wilt u weten hoeveel een behandeling gaat kosten? Neem dan contact op met het ziekenhuis voor een prijsindicatie. Op deze website vindt u ook meer informatie onder Prijzen & Verzekeringen.

Uw vraag staat er niet bij?
U kunt uw vraag hier stellen.